Limbajul este o parte esențială a dezvoltării intelectuale, emoționale și sociale a copilului.
Limbajul constituie o componentă importantă a planului de învățământ Montessori. Este partea ce implică toate ariile de dezvoltare. Limbajul nu este conceput doar ca o materie separată deoarece el este integrat în toate activitățiile pe care le fac copiii. Chiar dacă există rafturi speciale în clasa Joy Montessori cu materiale pentru limbaj, noi ne amintim mereu că prin limbaj conectăm copilul și la alte arii de învățare.
Eficacitatea programului Montessori este rezultatul atenției speciale acordate copilului. Concentrarea noastră pe capacitățiile speciale ale copilului ne-a făcut să înțelegem că puterea limbajului este o parte integrantă din crearea ființei umane. Copilul nu se naște cu limbaj, dar el are, spunea Maria Montessori, “puteri unice de a-l învăța”.
- Există o primă etapă care pune temelia pentru limbajul vorbit, anume etapa preverbală. În timpul acestei etape, mintea absorbantă îi permite copilului să internalizeze limbajul culturii sale.
- Cea de-a doua etapă este explozia limbajului vorbit în jurul vârstei de 2 ani și jumătate până la 3 ani jumătate. Este perioada senzitivă pentru limbaj care durează până la 6 ani. La aproximativ 4 – 4 ani jumătate, perioada senzitivă pentru limbaj se axează pe fascinația copilului pentru scris.
- Etapa cititului începe în jurul vârstei de 5 – 5 ani jumătate.
Nu trebuie să elaborăm o curriculă și să cerem copilului să o urmeze așa cum se face în școlile tradiționale. Noi avem încredere în procesele de dezvoltare ale copilului care îl vor aduce pe acesta în punctul de a scrie și în punctul de a citi.
În clasa Montessori înțelegem că un copil învață prin explorare senzorială și așa trebuie să se întâmple și cu limbajul. Predăm alfabetul cu ajutorul literelor de glaspapir, copilul trasând fiecare literă cu degetul. Copilul învață numele păsărilor privind poze, numele fructelor gustându-le.
Cu alte cuvinte, profesorul Montessori prezintă conceptele abstracte într-o formă concretă. Suntem conștienți că mintea absorbantă lucrează în permanență, nu are limite și nu depune efort. Copilul este limitat doar prin limitările noastre. El nu poate absorbi ceea ce noi nu oferim. Fiind o perioadă sensibilă pentru limbaj, programarea lecțiilor noastre corespunde acestor perioade sensibile care sunt tranzitorii, precum o fereastră care se deschide și se închide, și de aceea trebuie valorificate la maximum.
La Joy Montessori explorăm toate subiectele culturale prin limbaj: muzică, artă, studiul naturii, geografie etc.
Scopul nostru este acela de a stimula, motiva copilul pentru activitățiile care îl vor ajuta să-și îndeplinească potențialul și pentru achiziția abilitățiilor de vorbit, scris și citit.
Activități specifice pentru a ajuta copiul să-și dezvolte limbajul:
1. Accent pe dezvoltarea sa intelectuală: introducem o diversitate de materiale didactice, fie că e vorba de material senzorial sau geografie, științele naturii, prin conectarea fiecărei experiențe cu limbajul. Această practică ajută copilul în dezvoltarea sa mentală.
2. Clarificarea și ordonarea imaginilor mentale pe care le are copilul: acest lucru include oferirea unui mediu ordonat, special pregătit pentru copil, și o rutină stabilă și consistentă. Ordinea exterioară aduce cu sine și ordinea interioară.
3. Posibilitatea de a dezvolta conștiința de sine și de a se exprima complet: dezvoltarea limbajului în toate ariile – vorbire, scriere, citire, depinde de gradul de încredere în sine. Copilului îi oferim multe activități în care el poate să aibă succes gradual, executând sarcini tot mai complexe. Încurajarea duce la autoîncredere, dar nu la lăudare verbală. Aici e diferența.
Oportunități pentru construirea de acțiuni independente:
- încurajarea pentru acțiuni independente
- libertatea de a corecta greșeli
- repetarea până când o abilitate este însușită
În clasa Joy Montessori oferim o mare varietate de activități de limbaj pe care le concepem în primul rând ca ajutoare de dezvoltare pentru copil.