fbpx

Disciplina în grădinița Joy Montessori

Maria Montessori a definit educația ca fiind modul de “a învăța copilul să gândească și să acționeze independent într-o manieră responsabilă”.

A fi disciplinat este o parte esențială în clasele Montessori, organizate în așa fel încât să încurajeze independența, auto-disciplina și dezvoltarea trăsăturilor pozitive de caracter, chiar și la copiii foarte mici.

Întreaga echipă din grădinița Joy Montessori – educatori, asistenți, personalul administrativ și de îngrijire – este focalizată pe crearea unor condiții care să-i învețe pe copii să lucreze în mod disciplinat și ordonat.

Mediul este pregătit cu grijă pentru a permite copilului să lucreze cât mai independent posibil. Libertatea și ordinea sunt componente importante ale claselor Joy Montessori, întrucât sunt considerate a fi doi poli fundamentali ai educației Montessori.

Toate componentele unui mediu special pregătit din grădinița Joy Montessori sunt destinate să dezvolte în interiorul copilului acest simț al ordinei și disciplinei:

  • spațiul adecvat, deschis pentru a permite aranjarea rafturilor, meselor sau lucrul pe un covoraș, precum și loc de dans și mișcare;
  • mobilă potrivită ca mărime pentru copii, oferind variante de lucru pentru unu, doi sau 3 copii care lucrează împreună;
  • aranjarea mobilierului oferă acces direct la materialele de dezvoltare, o perspectivă clară a clasei, ce permite libertatea de mișcare fizică a copiilor;
  • seturile complete de materiale Monessori sunt așezate într-o ordine logică secvențială, sistematică, pe arii de dezvoltare: viața practică, senzorial, limbaj, matematică, artă;
  • sunt evitate elementele care pot distrage atenția copiilor.

Maria Montessori a arătat că dacă un copil este obraznic, acest lucru se întâmplă pentru că el este plictisit sau energiile sale sunt greșit direcționate. Educatorii Joy Montessori ghidează copiii spre căi pozitive de utilizare a energiei. Poate un copil are nevoie să sară sau să alerge. Într-o atmosferă închisă și rigidă, aceste nevoi sunt interzise. Într-o clasă Montessori ele sunt văzute ca niște posibilități de a răspunde nevoilor copiilor.

Copiii trebuie să aibă ocazia de “autocostrucție”. Copiii varsă pe jos nu pentru că sunt neatenți, ci din cauză că ei învață să-și controleze corpul și mișcările. Noi interpretăm aceste accidente ca experiențe pozitive de învățare.

Disciplina este o sursă de siguranță pentru copil. Copiii au o mare nevoie de o discilină pozitivă. Este mai bine să ne concentrăm în mod permanent în a-i învăța pe copii cum să facă lucrurile corect, decât să-i corectăm imediat atunci când nu fac ceva corect. Copiii nu sunt niciodată găsiți vinovați pentru ceva; ei sunt orientați spre posibilități de învățare a altor noțiuni. Dacă un copil face o greșeală, educatorul Joy Montessori spune: “privește cu mai multă atenție” sau “am văzut că ai vărsat apă pe masă, buretele este pe tavă”.

Educatorul Joy Montessori nu întrerupe activitatea unui copil atunci când el lucrează și se concentrează, decât dacă există un pericol sau un comportament neadecvat. Chiar dacă nu se înțelege activitatea sa, el nu se întrerupe, ci îl observăm și luăm notițe.

Trebuie să ne asigurăm că tot ceea ce noi, educatorii, facem în clasă corespunde cu ceea ce noi dorim ca cei mici să observe și să imite: împingem scaunul sub masă ori de câte ori ne ridicăm, ne strângem masa după prânz, ne spălăm pe mâini ori de câte ori este nevoie etc., astfel încât să-i oferim un model bun și sănătos copilului observator.

Copiii mici au nevoie și de o pauză, un timp în care să stea în liniște, departe de grup. Colțul cu cărți din clasele noastre oferă un loc liniștit pentru răsfoirea unei cărți sau pentru ascultarea muzicii. Aceasta nu este o pedeapsă, ci este o posibilitate pentru copil de a-și dezvolta auto-controlul.

Educatorul Joy Montessori are un comportament dorit și necesar de adoptat din partea copiilor: o mână caldă, o voce joasă, liniștită, un mod calm de a acționa, formulări politicoase, mișcări grațioase. Când educatorul are răbdare și un comportament adecvat și copiii, cel mai probabil, vor răspunde în aceeași manieră.

Respectul este o parte inerentă a clasei. Educatorul predă respectul prin acțiunile sale. El obesrvă copiii, le respectă nevoile și crează o atmosferă bazată pe aceste nevoi.

Copiii au nevoie de disciplină pozitivă, bazată pe respect, pentru a devei adulți respectuoși și responsabili.