fbpx

Cum să alegi mediul Montessori potrivit

Nu toate centrele Montessori sunt la fel!

Știu, pare o afirmație evidentă, dar există numeroase moduri în care un centru Montessori poate diferi și fiecare dintre aceste lucruri poate determina dacă este un program de calitate care corespunde așteptărilor voastre și nevoilor copilului dumneavoastră, sau un program care pur și simplu folosește materiale Montessori.

De-a lungul educației mele, a călătoriei mele ca părinte și a călătoriei mele ca profesor, am văzut tot felul de programe Montessori. Unele sunt de înaltă calitate, altele lucrează pentru a ajunge acolo. Unele programe îmbină Montessori cu alte programe, iar unele sunt autentic Montessori. De obicei, programele Montessori autentice de înaltă calitate vin cu o taxă de școlarizare mare. Din fericire, suntem într-o renaștere educațională, iar centrele Montessori și mediile hibride Montessori devin din ce în ce mai frecvente.

Indiferent de vârsta copilului dumneavoastră sau de ce tip de program Montessori alegeți, există câțiva indicatori de calitate pe care îi puteți folosi atunci când căutați un centru Montessori autentic, de înaltă calitate, după cum urmează:

Cum te simți când intri în mediu respectiv?

Te simți bine-venit când intri în clădire? Dar copilul tău? Am descoperit că în orice program, lucrurile mici care se întâmplă sau nu se întâmplă în fiecare zi devin cu adevărat unele dintre lucrurile mari. Salutarea copilului în fiecare zi creează o relație de respect reciproc între educator și copil.

Copilul se simte liniștit? Dar tu, părintele? Te simți calm și confortabil când puiul tău este la creșă/grădiniță/școală? Amintește-ți, vorbim despre copii, iar oamenilor mici le place să se miște și să facă zgomot, așa că nu ar trebui să fie complet tăcut și nemișcat. Pacea și tăcerea sunt două lucruri diferite. După cum spunea Maria Montessori: „Nu se poate spune că un individ care este forțat să stea tăcut ca un mut, nemișcat ca un paralitic, e disciplinat. El este un individ redus la neființă, nu un individ disciplinat”. Într-un cadru Montessori de înaltă calitate, veți vedea copiii bucurându-se cu adevărat de ei înșiși și de munca lor, iar asta va arăta diferit pentru fiecare copil.

Cum arată sălile de clasă? Ce observați la prima privire? Ce fac copiii?

Mediul ar trebui să arate de parcă este creat pentru copii, pentru că așa trebuie să și fie! Rafturile joase, de culoare plăcută, umplute cu materiale pe tăvi îi ajută pe copii să devină independenți, deoarece își pot alege lucrările și le pot obține fără ajutor. Materialele de pe rafturi au un scop – și dacă nu cunoașteți scopul, întrebați-l! Unul dintre lucrurile mele preferate ca profesor Montessori este să le explic părinților cum materialele noastre de la clasă îl ajută pe copilul lor să stăpânească noi cunoștințe.

Există posturi de lucru independente și grupuri mici?

O mare parte din activitățile Montessori sunt menite să fie lucrări individuale sau în grupuri mici. Chiar și în sălile de clasă pentru vârste mai mari, se lucrează activități individuale în mod zilnic; aceste activități necesită mult spațiu pentru o muncă productivă și concentrată.

Este spațiu de lucru pe podea?

Multe materiale și activități Montessori au loc pe un covor de lucru. Copiii întind covoarele pe podea și își pun materialele pe el pentru a lucra în propriul spațiu, bine delimitat.

Vedeți munca făcută cu scop?

Maria Montessori credea că profesorii sunt acolo pentru a ajuta copilul să acționeze pentru el însuși, să vrea pentru el însuși și să gândească pentru el însuși. În esență, profesorii sunt acolo pentru a le arăta copiilor cum să se bucure de munca lor și cum să fie indivizi independenți. Vedeți copii care fac foi de lucru repetitive sau vedeți copii implicați activ în propriile lor alegeri de muncă? Într-o clasă Montessori preșcolară sau elementară inferioară, copiii învață multe lucruri cu materiale concrete. De exemplu, ei învață că numărul 2 este un simbol pentru două elemente și pot folosi cifrele pentru a stăpâni aceste cunoștințe. De asemenea, puteți vedea copii care lucrează cu materiale care nu „arată” ca o muncă, ca o activitate de transfer, dar, în realitate, acele materiale sunt o parte imperativă a curriculum-ului vieții practice și întăresc mușchii mici ai mâinii pentru a pregăti copilul de următoarea provocare (a putea ține corect un creion).

 …și cel mai important, cum rămâne cu adulții?

Un mediu Montessori poate fi cu adevărat Montessori doar dacă persoana care a creat și aranjat mediul crede în filosofia Montessori. Cum poate un profesor să obțină o clasă pașnică dacă crede în țipete? Cum poate un profesor să creeze copii independenți și înțelegători dacă se așteaptă doar la ascultare tăcută? Fiecare Montessorian pe care îl cunosc vă va spune că într-adevăr devine un stil de viață.

Nu am urmat o școală Montessori de la grădiniță până în clasa a șasea. Nu am avut pregătire formală Montessori când am încorporat curriculumul în casa noastră când s-a născut fiica mea sau când mi-am gestionat îngrijirea copiilor la domiciliu ca program Montessori. Când mi s-a oferit oportunitatea de a primi cursuri formale Montessori, am învățat foarte multe, dar perspectiva mea generală asupra vieții nu s-a schimbat; filozofia mea a fost, totuși, modelată într-un cadru Montessori când eram mai tânără. Profesorii care înțeleg și cred în metoda Montessori vor fi profesori care apreciază educația continuă, pacea și crearea de independență pentru copii.

Dacă găsești programe Montessori remarcabile sau ai întrebări despre unde să începi căutarea, mi-ar plăcea să stăm de vorbă!

 

Cu drag,

Cătălina Comănescu