fbpx

Concentrarea – scop esențial în dezvoltarea copilului

Mediul special pregătit pentru copil creat de Maria Montessori reprezintă un veritabil laborator pentru dezvoltarea concentrării.

Maria Montessori a subliniat că “mediul trebuie să ofere copilului toate facilitațiile pentru concentrare și alegere”. Copilul trebuie să rețină cu ușurință în memorie obiectele din cadrul acestui mediu. Trebuie să existe o cantitate de obiecte pe care, într-un timp corespunzător, copilul să ajungă să le țină minte.

De asemenea, copilul va putea ține minte locul unde stă obiectul, astfel încât după un timp, mediul nu îl  mai emoționa pe copil ca fiind ceva nou; astfel, în acel moment, mediul nu îi va mai distrage atenția.

Maria Montessori consideră că interesul veritabil și concentrarea care apare împreună cu acesta nu sunt posibile decât într-o atmosferă de libertate. Atunci când unui copil i se oferă libertatea de a alege, senzitivitatea acționează că un ghid interior care îl orientează pe copil către acele aspecte necesare dezvoltării sale.

Concentarea este, de exemplu, un scop principal al exercițiilor de viață practică pentru că duce la normalizare. Primul lucru pe care copilul urmează să îl facă în clasa Montessori, este căutarea adaptării și a orientării care se pot realiza în câteva zile. Căutarea orientării și adaptării se face până la atingerea perfecțiunii.

Pentru a realiza acest lucru, noi oferim în Centru, din prima zi, activități reale, cu obiecte reale. La început, copilul nu poate să execute perfect, dar după mai multe repetări el poate atinge perfecțiunea.

Prin repetiție se ajunge la concentrare profundă. Dacă copilul nu învață să respecte succesiunea etapelor în realizarea unui exercițiu, se ajunge la o mare dezordine. Pierderea interesului apare atunci când copilul nu mai execută exercițiul și începe să se joace. De aceea noi ajutăm copilul să înțeleagă toate detaliile unui exercițiu. Acest mod de lucru satisface tendința spre perfecțiune dar și tendința minții absorbante de a deveni conștient.

Copilul devine în aceste condiții propriul lui stăpân și nu mai este legat de impulsul de a fi activ doar de dragul de a fi activ. El își dezvoltă mintea ordonată, acest aspect fiind scopul esențial al concentrării.

Recunoscând faptul că “cu cât te dedici mai mult unui subiect, cu atât ajungi să-l stăpânești mai bine”, psihologul american William James spunea că ”un sistem de educație care va dezvolta această calitate (concentrarea) va fi un sistem de educație prin excelentă ”. Maria Montessori a pus în practică acest lucru realizând un mediu educativ care corespunde nevoilor proprii ale copiilor în procesul lor de dezvoltare.